Khamis, 12 Mac 2009

Sunnatullah

Kita sebagai makhluk yang dijadikan oleh ALLAH mesti senantiasa memerhatikan Sunnatullah atau peraturan ALLAH ini kerana Sunnatullah itulah yang menjadi panduan hidup kita. Ertinya, kalau sudah ALLAH Sunnahkan yang satu-satu kejadian itu akan terjadi sedemikian rupa, maka itulah yang mesti kita ikuti. Dan Allah tidak sekali-kali akan menukar peraturannya itu. Bererti, kalau kita mengikut jalan-jalan selain daripada yang disunnahkan, maka akibatnya bukanlah sepertimana yang ALLAH kehendaki berlaku.Firman ALLAH :
Terjemahannya: Kamu tidak akan mendapati yang Sunnatullah itu bertukar ganti.(Al Ahzab: 62)Dan di dalam ayat lain ALLAH berfirman:
Terjemahannya: Sekali-kali kamu tidak akan mendapati yang Sunnatullah itu berubah-ubah.(Al Fatir: 43)Artinya, kalau memang sudah ALLAH tetapkan satu-satu peraturan itu akan berlaku sedemikian rupa, seperti tiap-tiap sebab itu membawa akibat, maka peraturan itu tetap tidak akan berubah. Misalnya, perkahwinanlah yang mengakibatkan adanya zuriat, atau makanlah yang mengakibatkan kenyang, atau belajar bersungguh-sungguhlah yang mengakibatkan pandai. Maka peraturan itu tetap akan terjadi demikian karena memang ALLAH yang menghendaki terjadinya demikian. Tidak ada siapa yang bisa mengubah peraturan itu.

Tiada ulasan: